Joaca inseamna distractie, dar din aceasta cauza nu inseamna ca este mai putin importanta. Il inbogateste pe copil, capacitatile sale, controlul asupra copilului, limbajul, cunosterea mediului inconjurator, il stimuleaza “sa se faca mare “..
Joaca este pentru copil o munca constructiva; mana este instrumentul principal al actiunilor sale.
Cu mana poate sa manance, sa arunce, ca construiasca, sa managaie, sa spele, sa manipuleze… asa cum spunea Maria Montessori „mama este organul inteligentei“. Prin intermediul oricarei actiuni repetate (jocul) copilul invata, se confrunta, memoreaza, isi masoara propriile forte.
Obiectele si jocurile sunt prieteni importanti in viata copilului, sunt profesorii lui muti, care nu il cearta, nu ii cer nimic, dar ii vorbesc in foarte multe feluri. Ustensilele, in masura redusa, dar functionale care ii permit sa se desfasoare cu demnitate si cu mare placere, care il invata secretul diferitelor actiuni, si stabilesc raportul intre el si casa sunt foarte eficiente: sunt la fel ca si cartile pe care copiii mai mari le folosesc la
scoala.
Fiecare copil se joaca in functie de varsta sa. Trebuie sa-i punem la dispozitie copilului mai multe obiecte,
jucarii, pentru a-i satisface variatele nevoi:
- jucaria preferata, acea jucarie care a confectionat-o mama din carpe sau jucaria de plus cu care doarme el noaptea;
-
jucarii pentru miscare, de exemplu mingile de diferite marimi (cu acestea copilul isi poate masura forta si agilitatea dar mai ales se poate juca impreuna cu alti copii). Masinutele sau caruciorul care plimba diferite obiecte, papusa etc.
-
jucarii pentru a-si folosi imaginatia: cuburile de lemn sau plastic,
jucarii pentru nisip, alte obiecte de construit sau orice jucarie care sunt adaptate imaginatiei copilului; care ii ofera posibilitatea de a experimenta, chiar si din mediul in care traieste: castane, frunze, nasturei de diferite culori;
-
jucarii care produc diferite sunete: un xilofon, o miniorga, o vioara, o muzicuta, pot fi instrumente foarte bune pentru copil. Este important sa asculte si muzica, sa cante impreuna cu dumneavoastra, sa imite sunetele;
-
jucarii pentru a manipula si manevra diferite substante: jocul cu nisip, apa si pamant este jocul preferat al copiilor mai marisori de 7-8 ani. Acestea ii ofera o gama larga de stimulente placute;
-
jucarii care sa poata desena si sa traseze linii: un copil de 2 ani trebuie sa experimenteze culorile pentru inceput. Ar fi buna o tabla in care sa poata colora cu creta sau planse pe care sa poata picta. Lasati copilul sa isi foloseasca imaginatia cand foloseste aceste instrumente de colorat s-au pictat. Daca va faceti griji ca murdareste puneti o camasa uzata pe el si pe podea o bucata de panza sau ziare;
- forme si figurine: copilul trebuie sa aiba mica lui biblioteca care sa fie solida. Cumparati carti diferite cu o gama larga de imagini. Pentru inceput, sunt bine cartile cartonate pe care copilul sa nu le rupa cu imagini mari si viu colorate, apoi carti cu forme, culori, animale, numere, litere, carti cu povesti in care se gasesc imagini si completeaza povestea etc.
Copilul se joaca dand frau liber fanteziei atunci cand vrea: vorbind cu papusa, certand ursul, ascuzand masinuta pentru ca nu “a fost cuminte“. Poate sa experimenteze sentimente pe care nu le poate exprima in cuvinte. Prin joaca el domina lumea, nu este niciodata “prea mic pentru a invata sa ii inteleaga pe ceilalti.
Si jocul este un lucru care se invata. Copilul invata de la altii… cei mici invata de la cei mari. Contactul cu alti copii de aceasi varsta sau apropiata este de acum foarte important, copilul invata de la altul observandu-se.
Este important sa va faceti timp sa va jucati impreuna cu copilul si sa-l lasati “sa participe” atunci cand vrea la activitatile dumneavoastra, dandu-i si lui o ocupatie.
Nu certati copilul atunci cand se murdareste ca se joaca cu noroi sau cu apa, pentru ca in acest fel el experimenteaza. Atat timp cat nu este periculos, este potrivit varstei lui, lasati-l sa se joace cum vrea el si cu ce vrea el. Natura ofera multe lucruri pe care copiii trebuie sa le observe pentru cunosterea lor.