Ajuta o Mamica - Acasa - de la mamica la mamica
logareinregistrarecastigatori & premiantiinformatii cadouricontact
 
Ne ajuti cu un raspuns ? Buna dimineata










info mami: preconceptiasarcinanastereacopii pana la 1 ancopii intre 1 si 4 anicopii intre 4 si 8 ani copii intre 8 si 14 aniadolescentialte articole pentru mamici
| ultimele articole adaugatecele mai citite articolesanatatemoda si frumusetedieta si alimentatiesex si relatiicarieratimp liberutile
 


Info mami » Copii intre 4 ani si 8 ani / Utile

Ce invata copilul meu la gradinita. Ce asteptam noi si ce ne ofera el
« inapoi

Multe dintre noi, mamicile, am vrea ca, odata ce copilul intra la gradi, acesta sa acumuleze cat mai multe cunostinte. Si cel mic asta face, doar ca asimilizeaza ceea ce are nevoie el, nu ceea ce am vrea noi.

Odata cu introducerea clasei pregatitoare, nivelul cunostintelor cu care copilul iese din gradinita s-a modificat. Incet, invatamantul prescolar romanesc se aliniaza celui european, respectand insa particularitatile societatii romanesti.

Voi incerca sa prezint ce ar trebui sa invete copilul la gradi. Dar trebuie sa stiti ca fiecare copil are propriul ritm de invatare, iar fortarea acestuia sa asimileze ceva nu face decat sa-i creeze o repulsie fata de ideea de a invata. Sfatul meu este sa-i respectati ritmul propriu, pentru ca, cu toate ca traim in secolul vitezei, nu viteza da valoare educatiei.

In Curriculum pentru educatia timpurie au fost stabilite, la nivel national, 6 teme mari de studiu, in cadrul carora educatoarele au o anumita libertate de a jongla cu informatiile pe care le vor prezenta micutilor. Aceste teme sunt:

1. Cine sunt/suntem? - descoperirea propriei personae (corp, sanatate, stare sufleteasca), observarea componentei familiei, ca baza a societatii, observarea grupului de joaca, comunitatii de care apartinem. Tot aici se incadreaza si constientizarea drepturilor dar si indatoririlor pe care le au copiii.

2. Cand, cum si de ce se intampla? - o incursiune in universul apropiat sau indepartat. Studierea, la nivelul varstei, a naturii (plante, animale, fenomene ale naturii, anotimpuri), a relatiei cauza-efect (ex. De ce ploua?) si a fenomenelor produse de om.

3. Cum este/a fost si va fi pe Pamant? - explorarea Sistemului Solar, a evolutiei vietii pe pamant (sigur copiii dumneavoastra cunosc multe despre dinozauri), identificarea problemelor actuale (poluare, incalzire globala), evolutia inventiilor si descoperirilor.

4. Cine si cum planifica/organizeaza o activitate? - se vrea o observare a modului in care oamenii isi organizeaza activitatile, modul in care meseriile influenteaza sau sunt influentate de dezvoltarea unei comunitati. (sat, oras, judet, tara)

5. Cu ce si cum exprimam ceea ce simtim? - incursiune in lumea valorilor nationale si universale, explorare a modului in care ne descoperim si ne exprimam sentimentele.

6. Ce si cum vreau sa fiu? - introducere in lumea meseriilor, a activitatii umane, un prim pas in descoperirea aptitudinilor si abilitatilor fiecarui copil.

Pe baza acestor repere, in functie de nivelul de dezvoltare a copiilor si de materialul didactic de care dispune la grupa, educatoarea alege teme pe care le parcurge timp de 1 pana la 4 saptamani. De exemplu, in cadrul temei " Cand, cum si de ce se intampla?" se poate alege proiectul "Toamna cea bogata", pe parcursul a 4 saptamani, fiecare axata pe o subtema: " Fenomene specifice toamnei", " Fructe de toamna", "Legume de toamna", " Flori de toamna". Cu ajutorul jocurilor, povestirilor dupa imagini, povestilor, observarilor (observam in parc cum cad frunzele, observam ce culoare, ce gust , ce forma are un mar etc.), cantecelelor si poeziilor, copilul isi va forma o reprezentare despre toamna (ex. Toamna ploua. Toamna cad frunzele. Cand vad struguri copti stiu ca e toamna.)

Fiecare copil are o reprezentare diferita a unui obiect, deoarece il asociaza cu o emotie proprie: un desen realizat, o intamplare hazlie sau trista, un cantecel). Spre ce incerc sa va atrag atentia? In momentul in care un grup de copii va fi intrebat "Ce poti sa spui despre marul acesta?", fiecare va avea un raspuns diferit. Asta nu inseamna ca educatoarea le-a explicat fiecaruia in alt mod, ci ca fiecare copil a primit explicatia in functie de emotiile avute la momentul respectiv.

Trecem la continuturile activitatilor, grupate pe domenii experentiale.

Domeniul Limba si Comunicare - copilul va avea contact cu elemente de limbaj, scris sau vorbit. Isi imbogateste vocabularul, isi dezvolta capacitatea de a intelege si a transmite ganduri si intentii. Invata sa recunoasca scrisul si faptul ca acesta are o anumita semnificatie. Traseaza elemente grafice (liniute, bastonase), chiar unele litere ( poate invata sa-si scrie numele).

La gradi, copilul nu invata sa scrie decat daca vrea. Scrisul si cititul incep in clasa pregatitoare si se finalizeaza in clasele I si a II - a. La varsta aceasta invata sa comunice cu cei din jur, sa se faca inteles si sa inteleaga.

Domeniul Stiinte - (elemente de matemtica si cunoasterea mediului) - va utiliza si intelege numerele, cifrele, unitatile de masura. Numara de la 1 la 10, formeaza grupe de obiecte dupa criterii date, recunoaste, denumeste si construieste forme geometrice. De asemenea va rezolva situatii problema, nu probleme. Va intelege mediul inconjurator, il va interesa investigarea, ingijirea si ocrotirea acestuia.

Domeniul Om si Societate - va cunoaste si respecta normele de comportare in societate, va intra in relatie cu cei din jurul sau. Isi va forma o atitudine pozitiva fata de sine si de ceilalti. Va avea contact cu elemente de geografie, istorie, religie, elemente ce ne definesc ca popor. Isi va forma deprinderi practic-gospodaresti, deprinderi de igiena fata de sine si de ceilalti.

Domeniul esteti si creativ - (educatie artistico-plastica, educatie muzicala). Copilul isi va forma deprinderi de lucru pentru realizarea unor desene, picturi, modelaje, colaje. Va realiza corespondente intre forme, culori si elemente din natura. Va recepta muzica si o va reproduce sau chiar compune.

Domeniul psihomotric - (educatie fizica si sport). Isi va forma deprinderi de mers, alergare, saritura, catarare, tarare, va exersa dansul.

Temele si domeniile experentiale sunt la nivelul invatamantului prescolar, dar continuturile sunt abordate gradual, in functie de varsta copilului.

Poate par lucruri banale pentru noi, ca adulti, dar pentru piticii nostri sunt noutati pe care asteapta cu nerabdare sa le descopere. Sunt unici in felul lor si vor recepta fiecare informatie altfel decat ceilalti. Si revin cu rugamintea de a lasa copii sa se dezvolte in ritmul propriu, de a nu-i obliga sa asimileze cunostintele doar pentru ca "asa trebuie".

Ca suport pentru acest articol am avut "Curriculum pentru educatia timpurie a copiilor" aprobat prin OM. nr. 5233/01.09.2008, pe baza caruia se desfasoara activitatile in gradinitele din Romania, atat a celor din invatamantul de stat cat si in cele particulare.

Info Mami Autor: G. Dana

* Distribuie articolul pe Facebook
* Distribuie articolul pe Yahoo Messenger
* Distribuie articolul pe email



* Comunitatea Ajuta o Mamica pe Facebook - http://www.facebook.com/AjutaOMamica
« inapoi



 
 
© Copyright AjutaoMamica.Ro & CadoulMosului.Com Toate drepturile rezervate. Termeni si conditii.