Ajuta o Mamica - Acasa - de la mamica la mamica
logareinregistrarecastigatori & premiantiinformatii cadouricontact
 
Ne ajuti cu un raspuns ?










info mami: preconceptiasarcinanastereacopii pana la 1 ancopii intre 1 si 4 anicopii intre 4 si 8 ani copii intre 8 si 14 aniadolescentialte articole pentru mamici
| ultimele articole adaugatecele mai citite articolesanatatemoda si frumusetedieta si alimentatiesex si relatiicarieratimp liberutile
 


Info mami » Alte articole pentru mamici / Dieta si alimentatie

Vitaminele si actiunile lor. Surse. Deficit de vitamine.
« inapoi

Cu totii stim ca vitaminele au un rol esential in sanatatea organismului uman. Astazi vreau sa dezbat putin subiectul vitamine inspirandu-ma din cursurile facultatii pe care am urmat-o (Stiinta si Ingineria Alimentelor).

Vitaminele sunt o sursa vitala organismului, insa aceastea nu pot fi sintetizate in organismul uman, sunt sintetizate de plante si microorganisme, sursa reprezentand-o hrana. Totusi in organism se pot sintetiza cantitati mici de vitamine de catre microorganismele microflorei intestinale. Avand un rol esential pentru organism, lipsa vitaminelor conduce la boli prin carenta:
- Avitaminoze = lipsa totala de vitamine (sunt rare)
- Hipovitaminoza = deficit de vitamine (sunt frecvente)

Vitaminele se clasifica in doua clase; exista vitamine liposolubile (solubile in grasime) si hidrosolubile (solubile in apa).

Vitamine liposolubile

• Vitaminele A (Retinoli) - sunt derivati ai carotenilor (pigmenti vegetali de culoare galben-portocaliu sau rosu) ce se gasesc in morcovi, rosii, arde, spanac, galbenele, craita. Acesti caroteni se mai numesc si Provitamine A pentru ca din ei se formeaza in organismul animal (in ficat, intestine) vitaminele A.
Rolul vitaminelor A in organismul uman este de a participa la procesul vizual si de a proteja mucoasele si tesutul epitelial.
Sursa: galbenus de ou, ficat, unt, telina, conopida, ciuperci.
Lipsa vitaminei A din organism duce la uscarea pielii, iar foliculii pilosi se inflameaza putand aprea alopecia.

• Vitaminele D (Calciferoli)
Exista mai multe vitamine D, cele mai raspandite fiind D2 si D3 - cea mai importanta pentru om.
Transformarea provitaminei D in vitamina are loc la nivelul pielii sub actiunea radiatiilor UV.
Rol. Vitaminele D, in mod special D3 favorizeaza fixarea calciului in oase, dinti si cartilagii si de asemenea mentine si un raport optim de calciu - fosfor.
Sursa: untura de peste, ficat de peste, ciuperci.
Lipsa vitaminei D poate duce la acnee, leziuni cutanate, ulcerative.

• Vitaminele E (Tocoferoli)
Rol: Vitaminele E lucreaza in tandem cu vitamina C in refacerea formei reduse a Coenzimei Q. De asemnenea vitamina E aactioneaza asiura circulatiei sanguine in tesuturile periferice; influenteaza regenerarea pielii.
Sursa vitaminei E este exclusiv vegetala - germeni de cereale si legume cu frunze verde inchis (spanac, brocolli)
Lipsa vitaminei E afecteaza reproducerea si ficatul.

• Vitaminele K (Antihemoragice)
Rol: participa la coagularea sangelui.
Sursa: spanac, conopida, ficat.
Lipsa vitaminei K este foarte periculoasa in cazul unei operatii chirurgicale sau in cazul unui accident pentru ca sangele nu se poate coagula in timp normal.

Vitamine hidrosolubile
• Vitamina B1 (Tiamina)
Rol: usureaza asimilarea zaharurilor si fainoaselor, stimuleaza pofta de mancare si absorbtia intestinala.
Sursa: cereale integrale, drojdie, carne, ficat.
Lipsa Tiaminei duce la acumulare de acid piruvic neurotoxic ce duce la boala Beri-Beri.

• Vitamina B2 (Riboflavina)
Rol: participa la utilizarea energiei din hrana si la formarea compusilor macroenergici, si de asemenea este implicata in respiratia celulara.
Sursa: drojdie, cereale integrale, produse lactate fermentate

• Vitamina B3 (Niacina - vitaminele PP Pelagro-preventiv)
Sursa: Niacina este sintetizata de plante si microorganisme, iar cele mai bune surse sunt carnea, organele interne si drojdiile.

• Vitamina B5 (Acid pantotenic)
Vitamina B5 are o larga raspandire in natura.
Rol: elibereaza energie din zaharuri, amidon si grasimi.
Sursa: conopida, brocolli, varza creata.

• Vitamina B6 (Piridoxina)
Rol: actioneaza asupra troficitatii celulei nervoase si a pielii.
Sursa: paine integrala, ficat, drojdie de bere, cartofi, legume uscate, galbenus de ou, germeni de grau.
Lipsa vitaminei B6 poate duce la incaruntire si la caderea parului.

• Vitamina B9 (Acid folic)
Rol: vital in cazul sarcinilor.
Sursa: legume cu frunze verzi, fasole, mazare, linte, galbenus de ou, citrice, banane.
Lipsa: scadere in greutate,problem digestive, dureri de cap, oboseala.

• Vitamina B12 (Ciancobalamina)
Rol: participa la crestere si dezvoltare fiind implicate in sinteza globulelor rosii, in maduva spinarii. Mentine si integritatea celulelor nervoase.
Sursa: alimente de origine animala.
Lipsa sau deficitul de vitamina B12 genereaza anemia pernicioasa.

• Vitamina C (Acid ascorbic)
Rol: participa la formarea si mentinerea tesutului conjunctiv, la sinteza colagenului, la metabolismul colesterolului; mareste rezistenta organismului fata de infectii, distruge toxinele, favorizeza cicatrizarea ranilor.
Sursa: fructe si legume proaspete, in special citrice.
Lipsa vitaminei C produce sangerari ale tesutului conjunctiv si in final la boala “scorbut”.

• Vitamina P (Bioflavone)
Rol: asigura permeabilitatea vaselor de sange; actioneaza ca transportatori de hidrogen si au proprietati antioxidante.
Sursa: struguri, afine, zmeura, mure, fructe de padure.

Info Mami Autor: O. Florentina

* Distribuie articolul pe Facebook
* Distribuie articolul pe Yahoo Messenger
* Distribuie articolul pe email



* Comunitatea Ajuta o Mamica pe Facebook - http://www.facebook.com/AjutaOMamica
« inapoi



 
 
© Copyright AjutaoMamica.Ro & CadoulMosului.Com Toate drepturile rezervate. Termeni si conditii. Costume de baie.